Křečové žíly, příčiny, typy, prevence, projevy, léčba křečových žil

Vyhledávání

 
 

Ve vodě se dá nejen plavat, ale i cvičit aerobik

Můžete být zarytí odpůrci cvičení všeho druhu, ale určitě jste někdy zaslechli slovo akvaaerobik. Jde o cvičení ve vodě, které může prospět nejen vašim křečovým žilám.

S „vodním aerobikem“ se poprvé začalo před více než 15 lety v USA. Původně se prováděl jen v hluboké vodě s pomocí speciálního nadlehčovacího pásu a užíval se při rehabilitaci pohybového aparátu u špičkových atletů léčících se ze zranění. Brzy si tato metoda získala značnou pozornost dalších sportovců nejen jako léčebná a rehabilitační metoda, ale také jako způsob zvýšení fyzické kondice.

Cvičení s nadlehčovacím pásem v hluboké vodě se stalo základem nové skupiny cvičebních oborů – tzv. impact-free cvičení. Jeho podstatou je fakt, že při nich nevznikají nárazy, a cvičení tak nezatěžuje kosti, klouby ani páteř. Tyto druhy cvičení jsou velmi oblíbené mezi širokou veřejností, protože nemají skoro žádná omezení.

Tisíckrát lehčí než na souši

A co vás ve vodě čeká konkrétně? V bazénu se se zapnutým nadlehčovacím pásem vznášíte ve svislé poloze po krk ve vodě. Nohy se nedotýkají dna, a tím jsou vyloučeny veškeré nárazy. Voda klade odpor ve všech směrech, ve kterých se při cvičení pohybujete, a to je velké pozitivum pro celé tělo.

Protože je tělo ponořeno, dochází automaticky vlivem hydrostatického tlaku vody ke snížení krevního tlaku a ke zlepšení srdeční funkce při cvičení. V neposlední řadě se dostaví také masážní efekt měkkých tkání – podkoží, šlach a svalů – a na povrchu uloženého žilního systému, který potom lépe navrací krev z periferních tkání do srdce.

Jak taková „vodní“ lekce vypadá?

Jedna sestava cvičení trvá 60 minut a skládá se z 50 minut intenzivního cvičení a z 10 minut závěrečné relaxace. Ke cvičení se můžete kdykoli připojit – nejsou stanoveny výkonnostní, věkové ani váhové kategorie. Akvaaerobik je tedy vhodný i pro seniory, lidi po úrazech nebo s pohybovými potížemi a také, možná překvapivě, pro neplavce.

Optimální teplota vody při cvičení je 27–30 °C (u starších lidí a těch, kteří mají křečové žíly, se doporučuje voda trochu chladnější). Výhodou je, že si na hodinu akvaaerobiku nepotřebujete nosit žádné speciální pomůcky. Ty si totiž půjčíte přímo u bazénu. Takže stačí opravdu jen plavky.

Zdravotní pozitiva akvaaerobiku:

  • Nezatěžuje velké klouby a páteř – dochází skoro k absolutnímu odlehčení kloubů i páteře. Zvyšuje, nebo alespoň udržuje pevnost kostí – je základem pro prevenci osteoporózy(www.osteoporoza.cz).

  • Srdeční tep při cvičení ve vodě je nižší, než kdyby se cviky prováděly se stejnou intenzitou na suchu; to má velmi pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.

  • Vede ke zrychlení hojivých procesů svalů, šlach, kostí a kloubů – cvičení ve vodě je proto vhodné pro rehabilitace po úrazech a operacích.

  • Díky odporu vody se nemusí tělo nadměrně přepínat, přitom trénuje svalovou sílu a vytrvalost, flexibilitu (ohebnost), zlepšuje se svalový tonus (napětí), vyrovnávají se svalové dysbalance (stav nevyváženosti svalových skupin) – jde o velmi komplexní (celistvé) cvičení pro celé tělo. Zajímavostí je, ač se to ze břehu bazénu třeba nezdá, že akvaaerobik nutí udržovat stabilitu břišních a zádových svalů během všech cviků.

  • Hydrostatický tlak (tlak vody na vaše tělo) zlepšuje krevní oběh a pomáhá snížit zadržování vody v těle. Díky tlaku vody na povrch těla vzniká tzv. masážní efekt, který přispívá nejen ke snazšímu odbourávání podkožního tuku a tím k formování postavy, k prevenci celulitidy a bolestí svalů, ale také ke zlepšení žilního návratu do srdce, což je velké ulehčení pro křečové žíly.

  • Cvičenec si může zvolit své vlastní tempo a rozsah cvičení podle subjektivního pocitu a s přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu. Hodinu tak mohou absolvovat i méně fyzicky zdatní jedinci.

  • I když se při cvičení člověk často potí, nikdy se nebude při akvaaerobiku cítit nepříjemně zpocený.

  • Jste cele ponořeni ve vodě a tento fakt může povzbudit i ty, kteří se jinak při aerobiku stydí. Cvičenec nemusí být plavec, hlava se nikdy nepotápí pod vodu.

  • Při cvičení je jen nepatrné nebezpečí zranění.

  • Pohybem ve vodě dochází k fyzickému i psychickému uvolnění – třeba poprvé poznáte fakt, že i cvičení může být velkou zábavou!

Zkuste se tedy ve svém okolí poohlédnout po hodině akvaaerobiku, vždyť je to vlastně taková „chytrá posilovna“ nejen pro vaše tělo, ale i mysl.

(jnl)

Zdroje:
http://home.tiscali.cz:8080/aquaaerobic/aquaaerobic.htm
http://www.aerobicstudio.cz

 

Dále čtěte

Senioři by měli sportovat „jako chytrá horákyně“

Senioři by měli sportovat „jako chytrá horákyně“

O nutnosti pravidelného pohybu slýcháme dnes a denně nejen ze sdělovacích prostředků. Jde o účinný lék na obezitu, vhodně upravuje hladiny cholesterolu... Je intenzivní cvičení správným krokem i pro seniory?

čti více
 
Revoluce v léčbě křečových žil

Revoluce v léčbě křečových žil

Představuje ji radiofrekvenční léčba, označovaná jako VNUS. Mezi její největší výhody patří rychlost a zanedbatelná doba rekonvalescence.

čti více
 
Vyhrajte relaxační sadu

Vyhrajte relaxační sadu

Odpovězte na několik jednoduchých otázek a získejte praktický dárek pro relaxaci.

čti více
 

Pro krásné nohy

PORADNA LÉKAŘE

Dotaz: Dobry den. Jsem po operaci EVLT , dva dny po výkonu jsem dostala povrchový zanet zil . Nyni 27 dnu ...
Odpověď lékaře: Dobrý den, zánětlivá reakce po ošetení žil se vys ...

Vstup
do poradny
 

GYMNASTIKA
PRO ZDRAVÉ NOHY

Zobrazit
vhodné
cviky
 

DATABÁZE ODBORNÍKŮ

Vyhledej
nejbližšího
odborníka

SOUTĚŽ

Aries, český výrobce módního punčochového zboží, kompresivních punčoch Avicenum a sportovních podkolenek ROYAL BAY®, Vám přináší novou soutěž o balíčky podpůrných punčochových kalhot.

Soutěžit
 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Polévka s vůní orientu: jak si připravit domácí Pho Bo